Mystery Blanket

22 Okt

Stickgurun Elizabeth Zimmerman har skrivit en bok ”Knitters Almanac” som är ytterligare en totalfavorit.
Boken är dedikerad: ”To the Unsure Knitter, To the Blind Follower, and To all those who do not yet know that they can design their own knitting, this book is encouragingly dedicated”

Jag har tänkt att någon gång sticka alla mönster ur den här boken, i år har jag faktiskt redan satt igång och stickat några, här är det första:

Mystery Blanket ”more weaving than you thought possible” som blev en helgrön filt där man först stickade 24 fyrkantiga lappar, som sen syddes ihop med kitchener stitch, så att sömmen blir osynlig, det ser bara ut som vanlig slätstickning. Jag kan säga att jag blev rätt bra (och trött) på detta stygn av det här lilla projektet…
Just detta stygn sitter min kompis Ulrica och pysslar med i dag ser jag, och beskriver hur man gör. Hon pustar ut efter en hel veckas medieuppbåd kring sin hobbybaby Hjälpstickan, som gjort att hon är nominerad till Svensk hjälte!!

De illgröna garnet är fantastiskt härliga, lyxiga Araucania nature wool, som finns på ravelry eller på deras webbsida. Insåg inte att det skulle vara fullt så illgrönt när jag beställde det på nätet…

Den gröna mysteriska filten var också det projekt jag satt djupt böjd över större delen av vår supermysiga stickhelg förra hösten! En hel härlig stickhelg i Ulricas stuga, tiden flög iväg! Jag kom direkt från flyget från mitt första ”international meeting” på nya jobbet och kom från Amsterdam, bytte flyg och satte av till Gotland där Ulrica hade med sig min stickbag… Livets kontraster.

Andra stickdagen fick vi besök av Anita ”ullfull”, en oerhört kreativ, produktiv och trevlig stickbekantskap! Och med på resan var även Ulricas mysiga kompis Monica.

Filten med alla rutorna tog sin lilla tid att sticka, men i somras var den äntligen klar.

/MrsH

ps. Zimmermans livsverk Schoolhouse press finns förresten fortfarande och drivs av dottern Meg.

Kommentera

