Ställ dig upp så kan du leva längre!

14 Feb

I dag på Alla hjärtans dag hade vi en föreläsning på jobbet av en expert från livsstilsmottagningen vid hjärtkliniken på Karolinska sjukhuset som kom och berättade om ”Det livsfarliga stillasittandet – en ny riskfaktor”.

Föreläsaren Matthias Lidin har bland annat varit med och tagit fram boken ”Smarta val” som man kan köpa på Apoteket ABs apotek.
Kontentan av dagens föreläsning är att dagens livsstil med stillasittande jobb, bil till jobbet, apparater som fixar hushållsarbetet, tv-tittande på kvällen ger på tok för mycket stillasittande vilket är en stor riskfaktor för ohälsa.
Den senaste forskningen visar att mycket stillasittande är en riskfaktor i sig, även om man sköter träningen exemplariskt. Han berättade om en ny riskgrupp som de kallar ”Active couch potato”, den aktiva soffpotatisen som åker bil till gymmet, tränar enligt konstens alla regler, åker bil hem och sen sitter i soffan och zappar resten av kvällen.

Alltså: Träningen är jättebra! Absolut! Men sedan måste man OCKSÅ minska och bryta sitt stillasittande. 

Varför är stillasittandet så farligt?
Stillasittandet gör att kroppens förmåga att omsätta fett och socker förslöas. Det finns sannolikt flera viktiga ämnen som inte fungerar optimalt vid stillasittande, och ett som ofta nämns är LPL, lipoproteinlipas. Man kan säga att LPL somnar när man sitter, nivån av ämnet sänks vilket inte är bra. Följden är ökat midjemått, försämrad förmåga att sänka blodfetter, kroppen blir mer okänslig för insulin (ökar risken för typ 2-diabetes), inflammatoriska ämnen ökar. LPL aktiveras av rörelser i de stora muskelgrupperna, lårmuskler, biceps/triceps. Jogga på stället, vifta med armarna, gör typiska gympingrörelser. Det som är fantastiskt är att ämnet tycks kicka igång redan efter en minuts pausgymnastik. OCH effekten sitter i ett bra tag efteråt.

Vad är då de konkreta råden till personer som har stillasittande kontorsjobb?

Studier visar att personer som höjde upp skrivbordet och bytte sittandet mot stående 2 timmar per dag gick ner 10 kg på ett år. 
– > känns TVÅ TIMMAR STÅENDE sjukt jobbigt? Börja med en timme då! Eller en halvtimme i taget.
-> Hur ska man komma ihåg det här?? Mitt tips: Stå en timme direkt på morgonen och en timme direkt efter lunch varje dag.

Pauser i sittandet minskar midjemåttet och förbättrar värden.
Egentligen ska man sträva efter att pausa efter 30 minuters sittande, och det räcker med så kort paus som en minut! Men mer är förstås bättre. Jogga på stället, vifta med armarna, jobba med lårmusklerna.
(Efter 30 minuters lyssnande tvingade föreläsaren upp hela auditoriet på taktfasta rörelser till ”Sensuella Isabella”)

Ta tillvara alla chanser till rörelse. Ta trappan istället för hissen. Parkera en bit bort. Gå och prata med kollegan istället för att ringa. Alla rörelser räknas. Till och med att sticka i soffan 🙂 eller bara tugga tuggummi är bättre än att sitta helt blickstilla.
Minst 30 minuters måttlig aktivitet (lite puls) per dag rekommenderas. Kan delas upp i mindre pass om minst tio minuter.

 Minska tv-tittandet och/eller använd reklampausen.
Det kanske inte är så lätt att minska tv-tittandet   till den dos som rekommenderas – bara en timme om dagen. Men använd då reklampauserna till att kicka igång LPL!

För den som vill förkovra sig i mer detaljer kring livsstilsfaktorer finns en superintressant  webbsänd föreläsning på en timme av MajLis Hellenius från Karolinska, en guru på området livsstil som kan förebygga hjärt-kärlsjudom.

Här finns också en rapport om problemet med stillasittande.

Annonser

7 svar to “Ställ dig upp så kan du leva längre!”

  1. Fantastick februari 15, 2012 den 10:30 #

    Så dj_la bra!!

  2. Blenda februari 15, 2012 den 09:12 #

    Intressant, jag börjar och avslutar alltid jobbet stående, ska även försöka tänka på att få in en timme runt lunch också! Får nog se till att läsa mer om detta! 🙂 Tack för tipset!
    /Blenda

  3. Blenda februari 23, 2012 den 07:20 #

    Jätteintressant, och något jag kunde ta åt mig direkt av! Sedan jag läste detta inlägg, har jag stått minst 2 timmar om dagen men faktiskt närmare 3-4 och det blir lättare och lättare för varje dag! Och lyssnar jag dessutom på musik, så rör jag mig lite grann hela tiden och jag KÄNNER att det är bättre och att jag blir gladare! Så tack för tipset!

    • mrshaller februari 24, 2012 den 12:10 #

      Åh vad glad jag blev när jag läste detta! Stort Grattis till dig för de hälsoinsatser du gör! Jag tycker själv också att det märks stor skillnad när man står mer. Nu har jag utökat hälsosatsningen först med att få minst 30 minuters rörelse per dag, rask promenad, simning eller vad som helst. Detta har pågått en månad. Och nu månad två så försöker jag utöka med lite ”svettigare” aktivitet någon/några gånger i veckan. Jag har hittills åkt skridskor och gått på vattengymnastik. Jag jobbar ju inte främst för beach 2012, den är jag inte så orolig för, utan det är ”Heart 2030” jag tänker på! Om jag får in rörelse i livet nu är det lättare när jag blir äldre att bara fortsätta.
      Som sagt stort grattis till dig Blenda!!! Ha en fin helg!

  4. Carro februari 28, 2012 den 02:23 #

    Jättebra tips, fick länken från Fantastick. Tänkte lägga upp på vårt intranät som tips till alla mearbetare med höj- och sänkbara arbetsbord. Hoppas ok att jag saxar lite tips, och länkar vidare till bloggen såklart. 🙂

    • mrshaller februari 28, 2012 den 07:57 #

      Självklart! Bara roligt, och bra att informationen sprids. Jag kan också tipsa er om att bjuda in föreläsaren om ni har den möjligheten. Var mycket uppskattat på vår arbetsplats!

      • Carro februari 29, 2012 den 09:11 #

        Kul! Och tack för tipset om föreläsaren, det ska jag absolut kolla upp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: